ongeacht zijn of haar financiële draagkracht.

Deze week praat de gemeenteraad over het onderwerp armoedebeleid. Bij de introductie werd verteld dat in Almere ieder 8ste gezin een vorm van armoede kent. Dat is niet fijn en daar willen we ook de komende jaren veel aan doen.

Een uitdaging die daar in het najaar van 2021 bij komt is de hard stijgende prijs van aardgas. Dit komt bovenop de uitdaging van het overstappen op het gebruik van hernieuwbare energie, duurzamer gebruik van grondstoffen en elektrisch rijden.

Welke impact heeft deze energietransitie op dat 8ste gezin?
•    RES. Het eerste punt van de door de gemeenteraad aangenomen Regionale Energie Strategie is “wat we besparen hoeven we niet groen op te wekken”. 
Volgens mij is het Amsterdam die inwoners met een smalle beurs toegang geeft tot energiezuinige koelkasten en wasmachines op huurkoop-condities. Veel elektrische apparatuur is de afgelopen jaren veel zuiniger geworden, maar deze groep heeft daar geen of pas met jaren vertraging toegang toe. Zo’n strategie zouden we in Almere ook kunnen toepassen.
•    Mobiliteit. Mensen met een smalle beurs gaan pas met jaren vertraging toegang toe krijgt is het elektrisch rijden. Tot die tijd gaan juist zij de vervuiler-betaald-kosten betalen in de vorm van hogere brandstofprijzen en CO2 heffingen. Maar is dit eerlijk?
Ik vind dat we hier het gesprek over moeten voeren.
•    Als ze dan eindelijk elektrisch kunnen gaan rijden zijn juist zij veroordeeld tot het gebruik van openbare laadpalen in onze stad. 
Waarom? De meeste huurhuizen in onze stad zijn zo gebouwd dat er een openbaar trottoir ligt tussen voordeur en parkeerplaats.
Voor het gesprek bij de mobiliteitsvisie heb ik berekend dat in 2021 het jaarlijkse verschil in kosten tussen laden bij openbare paal en laden vanuit opbrengst eigen zonnepanelen neerkomt op € 500,-. De investering in een laadpunt heb je daarmee in 2 jaar terug verdient.
Toch was de meerderheid van de raad tegen stekkeren vanuit de eigen meterkast. Ook Leefbaar Almere is tegen los over de stoep liggende kabels, omdat dit de veiligheid op het voetpad verlaagd. Ideeën over hoe het openbaar trottoir te overbruggen heb ik bij het onderwerp mobiliteitvisie al aangedragen.
•    BKR registratie. Almere kent een woningabonnement waarbij je een lening aangaat voor miniaal het plaatsen van zonnepanelen. Je blijft daarna hetzelfde betalen voor elektra en betaalt de lening terug met het geld dat je maandelijks bespaart.
Ook bij het aangaan van zo’n woningabonnement toetst men op een BKR registratie.
Leefbaar Almere heeft de toezegging dat het toegankelijk is voor mensen met een ‘lichte’ BKR registratie. Is dat ook inderdaad zo ingeregeld? En als ja, is dit instrument dan te gebruiken voor het overstappen naar zuinige apparatuur in huis? En aanleg van een persoonlijk laadpunt elektrische auto?
•    Warmtetransitie. Dit is vooral de overstap naar een andere verwarmingswijze dan met aardgas. En de visie die nu voor ligt is dat we in Almere de komende 5 jaar als gemeente niets gaan doen behalve meewerken aan het verduurzamen van de stadswarmte door te investeren in aardwarmte. Het mooie daaraan is dat het gasnet de komende jaren behouden blijft. En, na alles wat ik er intussen van weet, de overstap van aardgas naar waterstof is waarschijnlijk de goedkoopste optie. We hebben alleen de tijd nodig om voldoende waterstof te regelen. Gisteren was er een informerende bijeenkomst over wat de 8 Flevolandse overheden hadden bekokstoofd als Flevolandse oplossingen voor landelijke opgaven om aan het Rijk aan te gaan bieden. Ik vind dat wij als Flevoland daar ook best waterstof voor terug kunnen eisen. Maar zo iets is nog niet ter sprake gekomen.
•    Warmtetransitie gaat ook over besparen op warmte, dus isoleren en aandacht hebben voor b.v. het plaatsen van tochtstrips. Het isoleren zit bij deze groep inwoners meestal bij de woningbouwcorporatie en deze heeft geen pijn van stijgende prijzen voor het verwarmen van de woning, maar wel van de kosten van het isoleren van een woning. En mag je voor dat isoleren een hogere huurprijs verlangen…?
•    Persoonlijke energie. Het is intussen bekend dat het leven in een armoedesituatie gepaard gaat met een verlaging van het IQ met zo’n 10 punten. Deze groep is vooral bezig met eindjes aan elkaar knopen en heeft waarschijnlijk geen tijd en geen persoonlijke energie over om zich met bovenstaande thema’s en wat het voor hen persoonlijk betekend om te gaan. Laat staan er een plan voor te bedenken. Persoonlijk vind ik dit de moeilijkste, want hoe bereik je deze mensen en neem je ze mee in deze transitie? Ik vond de inleiding van wethouder Froukje de Jonge van afgelopen donderdag heel mooi en ik heb er op basis daarvan alle vertrouwen in dat juist zij voor het onderdeel energietransitie iets goeds weet te bedenken.
Volgens mij draait de energietransitie, w.o. de warmtetransitie, vooral om samenwerking. Samenwerking tussen portefeuillehouders, maar ook samenwerking tussen gemeente en woningbouwcorporaties en andere instanties in onze stad die zich met deze groep inwoners bezig houden.

De overall conclusie die ik kan trekken is dat het hebben van aandacht voor de uitdagingen van de energietransitie vooral ook thuishoort in het Almeerse armoedebeleid!

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.

Ok